:

Pareltjes in Almelo - Jo Jansen’s op maat gemaakte spijkerbroeken

Bijzondere pareltjes hoeven niet verborgen te blijven. Daarom lichten we ze uit in de Almelo City App, waar ze kunnen schitteren.

Minstens 9 miljard per jaar worden ervan verkocht. Dat zijn meer spijkerbroeken dan dat er momenteel mensen op aarde rondlopen die ze allemaal op hetzelfde moment kunnen dragen. Wil je je onderscheiden in deze keiharde modebranche, dan moet je wel wat bijzonders uit de kast halen. Martijn Viskaal van Jo Jansen Herenmode ging de uitdaging aan. Zijn droom? Spijkerbroeken op maat verkopen aan klanten wereldwijd.

Het avontuur bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Zo was het lang zoeken om een atelier te vinden die überhaupt bereid was om unieke maatwerk spijkerbroeken te willen maken, per stuk dus in plaats van per container. Tel daarbij de krimpwaarde op (de mate waarin spijkerstof krimpt na wassen, mede afhankelijk van de kleur) en het werd Martijn Viskaal meer dan duidelijk waarom bijna niemand zich hier aan waagde. 

Toch zette hij door. Hij vond een atelier dat bereid was zijn bestellingen te maken en stelde rekenformules op zodat elke jeanskleur kan worden aangeboden. 

Hoewel zijn winkel in Almelo het op ’t eerste oog niet laat zien, verkoopt Jo Jansen zijn op maar gemaakte spijkerbroeken aan klanten in inmiddels 24 landen, van Noord-Amerika tot het Midden-Oosten. Hij richt zich hierbij op het midden en hogere segment, mensen die al op maat gemaakte kleding komen en die niet op of omkijken van het prijskaartje van zo’n 300 euro per broek. 

Wat Jo Jansen nodig heeft om het succes nog verder uit te bouwen? ‘Tijd,’ zegt Viskaal, ‘en mankracht. We zijn op zoek naar nieuwe medewerkers die dit avontuur ook willen aangaan. Jonge mensen die bijvoorbeeld nu nog op Saxion, de UT of het ROC van Twente zitten. Die snappen hoe marketing in 2022 werkt, met gebruik van sociale media.’